Kritika básnického incestu III (Performancia Zlatá vlna 2019 pripravila pôsobivé finále)

Performancia národná cena za poéziu Zlatá vlna 2019 sa blíži do finále. Nedávno bola zverejnená pätica básnických kníh, ktoré sú kandidátmi na víťaza ocenenia. Zároveň sme sa dozvedeli zloženie poroty tejto fiktívnej ceny. Oba tieto kroky funkčne rozvíjajú mystifikačné podujatie, ktorého cieľom je evokovať neprípustnosť a škodlivosť konfliktu záujmov vo verejnom živote.

1. Porota

Členkami a členmi poroty sú riaditeľka Literárneho informačného centra Miroslava Vallová, poetka, prekladateľka a filmová teoretička Mária Ferenčuhová, básnik a filmový publicista Michal Tallo a vydavateľ, básnik a prozaik Peter Šulej. Najmä inštalovanie porotcov Šuleja, Talla a Ferenčuhovej v súlade s intenciou performancie exemplárne ilustruje fungovanie literárneho skupinkárstva a rozličných foriem konfliktov záujmov. Všetkých troch totiž spája príprava časopisu Vlna a navzájom prepojené aktivity súvisiace s vydávaním básnických kníh vo vydavateľstve Vlna.

Peter Šulej je šéfredaktorom časopisu Vlna a predsedom rovnomenného občianskeho združenia, ktoré sa venuje vydávaniu kníh, vrátane zbierok poézie. V rokoch 2017 a 2018 (na ktoré sa vzťahuje ocenenie Zlatá vlna 2019) vydal vo svojom vydavateľstve 6 básnických kníh: Ä: Pästiarsky list (2017), Peter Brezňan: Skúsenosti týchto dní (zvierat) (2017), Peter Macsovszky: Sarcangelium (2018), Viliam Nádaskay: Vynechaný spoj (2018), Michal Tallo: Delta (2018) a Eva Tomkuliaková: Cudzie slová (2018). Všetky tieto knihy boli automaticky zaradené do hodnotenia v rámci ocenenia Zlatá vlna 2019. Performancia tak navodila absurdnú situáciu, kedy Šulej finálové knihy vyberal aj spomedzi zbierok z produkcie svojho vlastného vydavateľstva.

Michal Tallo je redaktorom časopisu Vlna. Vo vydavateľstve Vlna mu doteraz vyšli dve zbierky poézie, pričom tá druhá s názvom Delta vyšla v roku 2018, vďaka čomu bola automaticky zaradená do súboru hodnotených kníh. Performancia teda vyvolala pozoruhodnú peripetiu, v rámci ktorej Tallo rozhodoval o tom, či zaradí svoju knihu do finálovej pätice najlepších básnických zbierok.

Mária Ferečuhová je redaktorkou časopisu Vlna. V minulosti jej vo vydavateľstve Drewo a srd, ktoré bolo predchodcom vydavateľstva Vlna, vyšla zbierka básní Skryté titulky (2013). Bola redaktorkou zbierok Michala Talla Delta a Evy Tomkuliakovej Cudzie slová, ktoré boli automaticky hodnotené v rámci ocenenia. V tejto mystifikačnej akcii sa Ferenčuhová ocitla v chúlostivom okamihu, v ktorom sa rozhodovala o tom, či do finále posunie zbierky, na ktorých príprave sa redakčne podieľala.

Autorom performancie sa podarilo zložiť azda najbláznivejšiu a najvýstrednejšiu porotcovskú kombináciu v histórii umeleckých ocenení. Evokovaný etický subštandard je odzbrojujúci a vo verejnom priestore nemá konkurenciu. Vďaka tomu performancia popri pocitoch zhnusenia a odporu voči etickým prešľapom produkuje aj katarzný humor.

2. Finálové knihy

Táto časť performancie je skutočným vrcholom. Navonok ju nič nespája s predchádzajúcou prvoplánovo primitívnou a grobianskou (ale esteticky účinnou) časťou (názov ocenenia, organizátori, porota). Finálovú päticu kníh totiž tvoria tieto zbierky: Nóra Ružičková – Marianna Mlynarčíková: abc (Skalná ruža, 2018), Erik Jakub Groch: Nil (Fra, 2018), Ivan Štrpka: Kam plásť, tam vietor (Artforum, 2018), Marián Milčák: Teserakt (Modrý Peter, 2018) a Veronika Dianišková: Správy z nedomovov (Modrý Peter, 2017).

Do finálového súboru kníh sa teda nedostala žiadna z produkcie vydavateľstva Vlna, nenachádzame tu Tallovu vlastnú zbierku, ani básnické knihy, ktorých redaktorkou bola Ferenčuhová. Porota sa rozhodla oceniť publikácie, ktoré nevyšli vo vydavateľstve Vlna. Vlastne, išlo o voľbu proti Vlne. Sme tak svedkami performatívneho aktu, ktorého vonkajším vyjadrením je sebapopieranie, sebabičovanie a sebatrýzeň. Pod povrchom však ide o demonštráciu sily. Autori performancie otvorene artikulujú, že oní sú tí, kto disponuje mocou. Oni môžu rozhodnúť, či budú performovať martýrov alebo zvrátených prospechárov, či sa vo finále ocitnú ich vlastné knihy alebo napríklad len zbierky s modrou obálkou. Tým nám pôsobivo prezentujú dôsledky toho, keď o cene nerozhoduje odborná a nezávislá porota, ale literárne bratstvo. Treba uznať, že takéto vyústenie performancie je v konečnom dôsledku omnoho funkčnejšie a účinnejšie, ako keby sa vo finále ocitli knihy z vydavateľstva Vlna alebo niektorého z porotcov.

Nemožno však tvrdiť, že finálové zbierky boli vybrané náhodne, hoci aj to by bolo v rámci performancie prípustné. Medzi organizátormi a niektorými autorkami a autormi kníh možno nájsť subtílne väzby. Nóre Ružičkovej vyšli vo vydavateľstve Drewo a srd básnické zbierky Mikronauti (1998) a Osnova a útok (2000) a v roku 2017 vystúpila na festivale Novotvar, ktorý organizujú občianske združenia Vlna a Novotvar (tie organizujú aj ocenenie Zlatá vlna 2019). Účasť na tomto festivale spája aj ďalších autorov finálových kníh – Ivan Štrpka na Novotvare vystúpil v roku 2016 a Veronika Dianišková v roku 2018.

3. Bonus

Pre fajnšmekrov organizátori pripravili ešte jeden bonus, ktorý do performancie vnáša aj príjemný aspekt nepotizmu. Záštitu nad ocenením totiž prevzal primátor Bratislavy Matúš Vallo, syn členky poroty Miroslavy Vallovej. Tým sa dokonale dotvára rodinná a kamarátska povaha tejto mimoriadne vydarenej performancie.

4. Už len posledný krok

Víťazná kniha ocenenia Zlatá vlna 2019 bude vyhlásená 9. októbra 2019 na slávnostnej ceremónii počas medzinárodného litrárneho festivalu Novotvar 2019. Tešme sa na veľkolepé vyvrcholenie jedného z najpozoruhodnejších umeleckých diel súčasného angažovaného umenia.

Kritika básnického incestu II (Mystifikačná performancia Zlatá vlna 2019 pokračuje)

25.08.2019

V závere predchádzajúceho blogu o mystifikačnej performancii Zlatá vlna 2019 som vyslovil domnienku, že táto akcia bude pokračovať. To sa aj potvrdilo – nedávno totiž bola na Facebooku zverejnená udalosť k medzinárodnému literárnemu festivalu Novotvar 2019, ktorý sa uskutoční 9. – 12. 10. 2019. Táto udalosť obsahuje informáciu, že súčasťou festivalu bude aj [...]

Kritika básnického incestu (K národnej cene za poéziu Zlatá vlna 2019)

01.07.2019

Literárne ocenenia sú jedným z tradičných mechanizmov, akým sa vybrané diela vyčleňujú z celkovej literárnej produkcie, získavajú prestíž a relevanciu a zaraďujú sa medzi kandidátov na začlenenie do literárneho kánonu. Literárne ceny sú tak zároveň súčasťou súkolesia, ktorým autori a autorky ocenených diel získavajú symbolický kapitál. Táto dôležitosť [...]

FTX Bankman Fried

Súd poslal zakladateľa kryptomenovej burzy FTX na 25 rokov do väzenia

28.03.2024 17:13